
På lördag är det dags för Melodifestivalens femte deltävling som äger rum i Husqvarna Garden i Jönköping.
Uppladdningen är i full gång och det blir festligheter under hela veckan på stan - pyntat i tävlingens glada färger.
– Jag har aldrig varit med om ett så stort engagemang från näringsliv och invånare, säger Caroline Törnblad, evenemangschef på Destination Jönköping.
Den 1 mars lyfter taket när hela arenan i Jönköping drar igång Melodifestivalen med ett mäktigt "Nu kör vi!".
Husqvarna Garden är värdarena för den femte deltävlingen -och förutom den stora tv-sända tävlingen kommer även ett genrep hållas samma dag efter att det första genrepet hållits den 28 februari.
Sedan evenemangets turné blev offentligt i höstas har förberedelserna varit i full gång för att få allt i ordning inför folkfesten, men redan för 1,5 år sedan påbörjades planerna med att försöka få musiktävlingen till staden. Kommunen kände att det nu var dags eftersom det var hela 18 år senast det hölls i Jönköping.
– Vi fick ett väldigt positivt gensvar från Svt och arrangören Live Nation! Vi fick hålla flera visningar för att se så att allt skulle fungera i arenan, berättar Caroline Törnblad, evenemangschef på Destination Jönköping.
– Det är ju Sveriges största musikproduktion; därför krävs en viss storlek och många rum som ska till för loger, partners med mera. Det är även höra säkerhetskrav då taket ska klara av mycket tunga grejer.
Sålde slut direkt
Kommunen kände en viss nervositet över ifall det skulle finnas tillräckligt intresse för evenemanget. Men direkt efter biljettsläpp infann sig både ett lugn - och en stor glädje.
– Det visade sig vara ett jättestort tryck och huvudsändningen sålde slut på bara några minuter! Även matinén på lördagen sålde slut väldigt fort. Kort efter det sålde även första genrepet slut och det kändes helt fantastiskt! Vi hade inte vågat hoppas på ett sådant otroligt gensvar, säger evenemangschefen.
Att intresset är stort för Melodifestivalen visar sig redan nu med en utsmyckad innerstad med glada färger, vimplar och "mello-hjärtan".
– På stan kommer det vara en hel del festligheter, bland annat ett Mello-rum"på gågatan med olika aktiviteter på lördagen. Det blir även en "Melfest" under tre timmar med en scen, artistbesök och Bolibompadraken bland annat, vilket sker i samarbete med Jönköping city. Det blir ju något alla kan ta del av, och något extra för dem som kanske inte fick tag i någon biljett, säger Törnblad.
– Jag har aldrig varit med om ett så stort engagemang från näringsliv och invånare. Vi ser att på olika platser gör folk sin "egen take" på detta, vilket är väldigt roligt!
Vad betyder detta för Jönköpings kommun och länet i stort?
– Vi pratar mycket om betydelsen och vilken effekt det också har här och nu. Med så stort engagemang känner vi att vi har träffat rätt. Forskning visar också att om det händer mycket på platsen man bor på, och känner stolthet över det, pratar man också gott om den platsen. Och det är ju den bästa marknadsföringen som går att få, konstaterar Törnblad.
Samarbete
Under hösten har förberedelserna av arenan skett i samklang med ishockeylaget HV71, som bland annat behövt att byta speldag den 1 mars för att möjliggöra för Melodifestivalen.
Klubbdirektör Rickard Nylin på lagets hemsida uppgett att de ser positivt på att tävlingen arrangeras i deras hemarena och att den kommer kunna bidra till en "fantastiskt atmosfär" för publiken.
Säkerheten står också högt i fokus och evenemangchefen uppger att kommunen inför tävlingen har samverkansmöten med polis, arrangören, arenan där de går igenom diverse säkerhetsåtgärder och kontrollpunkter. Hon påminner även om att det fortfarande råder väskförbud i arenan.
Hur känner du själv inför helgen? Kommer du vara med på festligheterna?
– Absolut, och jag känner mig jättepeppad och taggad! Äntligen är det här! Det blir kul att se evenemanget men även allt runt i stan som är klätt i olika färger på skyltar och vimplar. Man blir glad av att vara ute och titta på allt detta!