
Trots ökat fokus på civilt försvar saknas ofta stöd till personer med intellektuell funktionsnedsättning i krisplaneringen. Nu lanseras ett nytt studiematerial som ska göra beredskapskunskap mer tillgänglig – på deras villkor.
Trots att krisberedskap blivit en allt viktigare fråga i samhället, saknas ofta stöd och anpassad information för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Det menar Riksförbundet FUB och Studieförbundet Vuxenskolan (SV), som i dag presenterar "Min beredskap" – en studiehandledning framtagen särskilt för denna målgrupp.
– Gruppbostäder och daglig verksamhet är exempel på samhällsviktig verksamhet och ska därför ingå i kommunernas beredskapsplaner. Tyvärr saknas fortfarande kontinuitetsplaner för LSS-verksamheter i många kommuner, vilket innebär att det inte finns tydliga riktlinjer för hur man ska agera vid kriser som exempelvis krig, längre elavbrott eller pandemier. , säger Christina Heilborn, förbundssekreterare hos Riksförbundet FUB i ett pressmeddelande.
Handledningen består av sex träffar där deltagare får öva på allt från att hantera strömavbrott och evakuering till att söka information under stress. Materialet är anpassat för att vara lättförståeligt och används i grupp, där praktiska övningar står i fokus.
– Att veta vad man ska göra i en kris är en demokratisk rättighet. Genom Min Beredskap stärker vi möjligheten till förståelse och trygghet för personer med IF, säger Linus Olofsson, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.
"Min beredskap" finns tillgängligt från och med 17 juni via SV:s webbplats och kommer att användas i studiecirklar runt om i landet i samarbete med FUB:s lokalföreningar. Projektet har finansierats med statsbidrag till folkbildningen.