Med spadar i händerna och sång på läpparna tog förskolebarnen i Bodafors det första spadtaget för sin nya förskola. Bygget markerar en stor förändring för orten, där tre befintliga och delvis provisoriska förskolor ska ersättas med en gemensam, modern förskola. Här står barnens behov och idéer i centrum – både inomhus och ute på gården, som utformas som en så kallad Lekotop: en plats där naturens former och barnens fantasi styr leken.
Fredagen den 3 oktober togs det första spadtaget för Bodafors nya förskola. Det blev en ceremoni fylld av sång, glada barn och personal från de tre befintliga förskolorna samt framtidstro. Den nya förskolan ska stå klar vid årsskiftet 2026–2027 och rymma upp till 144 barn.
Andra som medverkande under ceremonin var Erik Wågman, ordförande för tekniska servicenämnden, representanter från barn- och utbildningsnämnden, entreprenören Byggkompaniet i Nässjö AB, rektor Lisa Bergström samt barn och personal från förskolorna i Bodafors.
– Det känns riktigt bra, nu är i på gång och vi har väntat länge. Det här har hållit på i många år, säger Lisa Bergström, rektor för förskolorna i Bodafors.
Ersätter äldre förskolor
Förskolan ska ersätta de tre befintliga förskolorna i Bodafors, som till stor del består av tillfälliga moduler och äldre lokaler.
– De har hängt med i många år, men är inte ändamålsenliga längre. Några av modulerna har varit tänkta som tillfälliga lösningar men har stått i över tio år. Det är dags att Bodafors får en förskola som är modern, hållbar och anpassad efter dagens pedagogik, säger Lisa.
Utegård för fantasin
Ett särskilt fokus ligger på utemiljön, som ska bli en så kallad Lekotop – en förskolegård som utgår från den befintliga naturen och inte styr barnens lek genom färdiga lekredskap.
– Vi vill att barnen ska få använda sin fantasi, skapa sina egna lekar och utforska en miljö som inte berättar i förväg vad den är till för, säger Lisa.
Barnen själva har också varit delaktiga i processen. Genom ett barnråd har de fått komma med önskemål och idéer.
– De vill ha krypin, kojor och rutschkanor. Det har varit väldigt roligt att lyssna på dem, det är ju de som ska vistas här varje dag, fortsätter Lisa.
Nytt pedagogiskt tänk
Byggnaden kommer rymma sex inomhusavdelningar och en uteavdelning, som periodvis också kan vistas inomhus. Dessutom inreds ett mottagningskök och personalutrymmen.
– Det handlar inte bara om att bygga nytt utan att tänka nytt. Miljön ska främja lärande och lek, både inne och ute. Den största skillnaden är just hur vi ser på utemiljön och dess roll i barnens utveckling, säger Lisa.
Den nya förskolan byggs på platsen där Emåskolan tidigare låg. Grundskolan flyttade 2020 till nyrenoverade lokaler i intilliggande byggnader och den gamla skolbyggnaden revs 2021. Nu får platsen nytt liv genom den kommande förskolan.
Hur ser det ut med barnantalet i Bodafors?
– Vi följer ungefär samma linje med andra orter att det är en nedgång i barnantal här också men jag tänker att det har varit det i ett par år så man får vara med när det drar iväg åt andra hållet sen.
Hur gör ni om barnantalet vänder och Bodafors står med bara en förskola efter att den nya är klar?
– De tankarna är jag inte fullt insatt i men det finns ändå två av tre förskolor som finns kvar än så länge.