Det ser ut som perfekta frukter men består av choklad, någon slags mousse och grädde. Fruktbakelserna, kända från sociala medier, lanseras nu på Thimons konditori.
De realistiska bakverken har sitt ursprung från ett bageri i Frankrike och kallas trompe-l’œil, som betyder ”att bedra ögat", och har spridits snabbt på sociala medier. Nu får även besökare hos Thimons konditori chansen att smaka på de uppmärksammade fruktbakelserna, som har premiär i dag.
När dörrarna öppnades klockan sex på onsdagsmorgonen strömmade kunderna in till Thimons konditori. De eftertraktade fruktbakelserna, som ser ut som hallon, mango, passionsfrukt och pistagenöt lockade många nyfikna Nässjöbor.
– Det är inte så många kvar. De med mango och hallon sålde slut nästan på en gång, säger Markus Ekelund, som driver Thimons konditori.
Bakelserna kräver både precision och tålamod att skapa.
– En av tjejerna här har jobbat med de här bakelserna i flera veckor för att få dem perfekta, berättar Markus.
Svårt att få tag på formar
Trenden har spridit sig snabbt i Europa, vilket gjort det svårt att få tag på de speciella formar som används för att gjuta moussen.
– Det finns bara en tillverkare i Italien, och det har varit rusning efter dem. Jag var lite motig i början, men till slut fick vi tag på formar och bestämde oss för att köra, säger Markus med ett skratt.
Planerar fler tillfällen
Efter premiärsuccén planerar Thimons att fortsätta sälja fruktbakelserna vid särskilda tillfällen framöver.
– Jag tror hypen kommer att lägga sig lite, men vissa sorter, som hallon, kan nog bli stående i sortimentet. De är ju väldigt fina, säger Markus.
Virala trender
Alexander Morad är grundare av Bright Mind Agency, en av Europas största sociala medier-byråer. Byrån är tvåfaldig vinnare av TikTok Awards i Norden. I år är han själv nominerad till Årets digitala influencer-priset vid Consid Awards - där han ställs mot bland andra Mauri Hermundsson. Han föreläser globalt om marknadsföring, AI och sociala medier.
I en intervju med NässjöAppen gällande virala trender på sociala medier, förklarar Alexander att det generellt förstås gäller att det man lägger upp är visuellt och estetiskt för att få många klick.
– Det ska vara färgglatt, och det gör det mycket lättare att få räckvidd på sociala medier. På Tiktok handlar det om att få många visningar, och där lägger man ju i regel inte upp något enbart för sina kompisar som man kanske gör på Instagram, utan här vill man verkligen få många klick.


